Stavba KATANY

napísal Marek

Už dávnejšie som sníval o samostatnej stavbe akrobatického lietadla. Rozmýšľal som, čo si mám postaviť. Napokon som sa rozhodol pre ďalšiu Katanu. S prvou som havaroval v Gôtovanoch na letisku, kde po 30-tich letoch mi vypovedali príjímačové baterky. Model je síce opravený, ale budem ho používať len na tréningové lietanie. Druhú Katanu mám zatiaľ v prevádzke.  

Nadišla zima, a povedal som si , že nič by sa nestalo, keby som si postavil ešte jednu.  Preto som si začal zháňať potrebné veci na začatie stavby. Samotnú stavbu od vyrezania prvej prepážky som začal v Decembri 2010. Dostal som nápad, že profily, prepážky a ostatné veci vyrežem z bedničkovej preglejky. Tú mi zabezpečilo nákupné centrum STOP-SHOP. Každý večer bolo vyhodených 6-8 kvalitných veľkých bedničiek. Stačil mi na to 1 týždeň a všetky boli krásne porozoberané. Bolo ich najmenej 80. 

DECEMBER

Stavbu som začal obkreslovaním prepážok a profilov zo samotného plánu. Dva týždne potom som v pivnici zobral prvú prepážku a obkreslil som ju na preglejku. Nasledovalo vyrezanie lupenkovou pilkou, ktoré muselo byt velmi presné. Takto vznikla prvá prepážka na model. Vyrezávanie nebolo veľmi pracné, hravo som to zvládol.  Ešte pripomeniem, že prepážky a profily sú 3mm hrubé.

Po prepážkach, (ktorých bolo cca. 15), som prešiel na profily. Opäť klasika: Obkreslenie na preglejku a vyrezanie. Snáď s výnimkou profilu W-1, ktorý bol najväčší a musel mi ho vyrezať oco. Každý profil som vyrezal 2x.

JANUÁR

Po skončení profilov som si všetky vyrezané časti aj spolu s plánmi odniesol do dielne, kde som začal pomaličky robiť chvostové plochy- výškovku a smerovku. Prvá na rad prišla výškovka. Stavba išla celkom rýchlo, aj keď nie podľa mojich predstáv, lebo akosi som nedobrusoval kolmo nosníky, a tak som trošku kazil. J Po zaschnutí lepidla nastalo brúsenie. Nábežné hrany do guľata a zarovnanie hrbov na skle. Po skončení som naznačil diery na pánty a výškovka bola komplet celá pripravená na poťah. U smerovky som použil presne ten istý postup: zlepenie podľla plánu, obrúsenie a naznačenie dier na pánty. Celé mi to trvalo asi tak 2 týždne.

Po skončení prác na ,,chvostových,, plochách som mal na výber dve možnosti: krídla alebo trup. Rozhodol som sa pre trup, a tak som si pripravil  všetky prepážky a bočnice a začal som makať. Hneď sa vyskytol mini problémik a to boli nosníky. Neboli potrebného rozmeru a preto som musel zlepiť dva nosníky k sebe, aby som dostal potrebný rozmer. Nasledovalo brúsenie a začalo sa zostavovanie trupu. Začal som prednou časťou, ktorá bola celá z preglejky. Zalepil som dlhé nosníky a vyrezal som bočnice z balzy. Tie sa postupne prilepili na trup.

Na druhom stole som začal robiť kabínu. Opäť klasika: prišpendlenie nosníkov na plán a prilepenie prepážok. Vrch som spravil z 2,5mm balzy.

FEBRUÁR

Začiatkom mesiaca som dokončil komplet celú kabínu. Kým schlo lepidlo, spolu s otcom som zalepil motorovú prepážku. Kabína bola dokončená a kým mi schlo lepidlo, pustil som sa do stavby krídel. Na trupe mi treba už len bowdeny, nádrž, podvozok... Nebudem to tu opisovať dopodrobna, ale pridám foto.

Krídla: Začal som pravým krídlom. Borovicovú lištu 10x10 mm musel zbrúsiť na 9x9.Upevnil som ju na stôl a zalepil som profily. Potom som prilepil ďaľšiu borovicovú lištu 9x9 na vrch profilov.

Na ďalší deň som medzi nosníky vlepil „íčka“ ktoré slúžia ako výstuha v krídle. Pokračoval som vyrezaním falošnej nábežnej hrany, ktorú som zalepil potom na predok profilov. To isté som urobil aj na druhom krídle.

Opäť som sa vrátil k trupu. Zalepil som stabilizátor na trup a do trupu bowdeny a krabičku na motorové servo. Pokračoval som tým, že som začal robiť vrch trupu. Prilepil som prepážky na vrch trupu a „olepil“, balzou.

Na trupe som vpredu zvrchu zalepil výstuhu, kam príde potom kabína. Ďalej budem pracovať na zabudovaní nádrže, ktoru však musím ešte kúpiť. J

Do krídiel som zalepil trubku na duralovú spojovaciu rúru.

 

HOTOVÉ   (polovica apríla)

Konečne sme sa dopracovali k záveru, už chýba len motorový kryt a kabína. Tieto dve veci by mal dodať Ivo Mušák na Obroch v Gôtovanoch. Tem kryt, ktorý je na obrázkoch je z druhej Katany.